Pójście do przedszkola bywa stresujące i nie wszystkie dzieci radzą sobie z tym etapem dobrze i cierpliwie. Jak pomóc dziecku w adaptacji? Jak sprawić, by czuło się tam jak w domu? Podpowiadamy!
Rozwój intelektualny przedszkolaka
Przedszkolakiem jest każde dziecko między 4. a 6. rokiem życia. Do przedszkola chodzą więc dzieci, które są za duże na żłobek, a za małe na pójście do szkoły. Niemniej przedszkole to wstęp do nauki szkolnej i przygotowanie do życia w grupie oraz, co chyba najistotniejsze, rozwój intelektualny i mentalny oraz fizyczny.
Rozwój dziecka można podzielić na:
- rozwój społeczny i emocjonalny
- rozwój poznawczy
- rozwój motoryczny i fizyczny.
Społeczny i emocjonalny rozwój dziecka na etapie przedszkolnym to przede wszystkim kontrola i rozwijanie emocji. To także większe interakcje z rówieśnikami i budowanie umiejętności społecznych oraz poznawanie zasad życia w grupie.
Rozwój poznawczy z kolei oznacza szybki rozwój pamięci, mowy, uwagi i myślenia. Dużą rolę ma na tym etapie nauka spostrzegawczości. Poznawanie świata prowadzi do większego rozumienia informacji na co dzień oraz zasad, jakie wokół dziecka panują.
Niemniej ważny jest rozwój fizyczny przedszkolaka. W tym zakresie dzieci rozwijają motorykę dużą i małą, uczą się biegać, skakać, rzucać, łapać, a także ćwiczą koordynację i równowagę. To również zdolności manualne – wycinanie, rysowanie, układanie klocków.
Adaptacja w przedszkolu – praktyczne porady
Pierwsze chwile dziecka w przedszkolu bywają trudne, dlatego tak ważna jest adaptacja dziecka. Taką możliwość proponuje Motylek przedszkole. Wówczas dzieci mają czas na oswojenie z nowym miejscem, grupą nowych, często nieznanych dzieci, a także z nowymi opiekunkami. Istotna w tym czasie jest współpraca i cierpliwość rodziców, których podejście gwarantuje dużą część sukcesu adaptacyjnego. Nie warto rzucać dzieci na głęboką wodę i od razu zostawiać je w przedszkolu na 8 godzin, ale z drugiej strony, jeśli dziecko jest na to gotowe, rodzic nie powinien okazywać zbytnio swoich emocji związanych z rozstaniem z dzieckiem, ponieważ emocje te mogą się dziecku udzielić. Przedszkole Motylek 3 jest miejscem, w którym dbamy o potrzeby dzieci, szczególnie tych nieśmiałych.
W przedszkolu jak w domu – jak to zrobić?
Rozstanie z rodzicem i nowe środowisko bywa dla dziecka stresujące. Da się jednak opanować tę sytuację i sprawić, że dziecko będzie szło do przedszkola z ochotą. Po pierwsze na pewno pomocna jest adaptacja i przejście przez początkowy okres pobytu w placówce. Jeśli dziecko tęskni za rodzicami, warto dać mu do przedszkola rzecz, która pachnie domem czy mamą, np. ulubioną przytulankę.
Inną kwestią jest wprowadzanie codziennej rutyny. Jeśli nawet w domu, w weekendy, będziemy się trzymać stałych pór posiłków i drzemki, identycznych lub zbliżonych do tych z przedszkola, dziecku łatwiej będzie zaakceptować wykonywanie tych czynności w innym miejscu. Dużo daje też sama rozmowa z dzieckiem i wytłumaczenie mu, co na niego czeka w przedszkolu.
Jako rodzic, pamiętaj również o odbieraniu dziecka o porze, na jaką umówiłeś się z dzieckiem – nie daj mu czekać i martwić się, że nie przyjdziesz.
Jako przedszkolanka, bądź cierpliwa, wyrozumiała, nie krzycz, nie denerwuj się, mów powolnym i przyjemnym głosem, a przede wszystkim angażuj się we wspólną zabawę. Wówczas dziecko będzie czuło się pewniej w Twoim towarzystwie przez kilka godzin dziennie.
Pamiętaj jednak, że dopiero zintegrowanie tych wszystkich działań gwarantuje sukces.